flammefarve02

flammefarve03

Flammefarver

Afbrænding af salte og grundstoffer i en gasflamme. Brugt en glasspatel og tag lidt salt på og stik den ind i flammen. Husk briller.

Man kan også lave forsøget på en anden måde. Vi kommer nogle salte ned i tre små digler med f.eks. LiCl, NaCl og CuCl2 (Lithium, natrium og kobber). Man gennemvæder saltene med sprit og derefter antændes de. Efter kort tid kan vi betragte saltenes flammefarver i lav belysning.

Metal Forkortelse Flammefarve
Kobber Cu grøn
Litium Li rød
Natrium Na gul
Calcium Ca orange
Kalium K lys violiet
Magnesium Mg hvid
Jern Fe rød

Prøv også

Ild er spændende at se på. Prøv forsigtigt følgende . . .

    • Jernpulver giver nogle gule gnister; det bruges i stjernekastere
    • Aluminiumspulver
    • Magnesiumpulver giver et kraftigt lys - se ikke ind i flammen men ved siden af
    • Kaffeflødepulver giver en stor flamme

flammefarve06

Stoffer til spektralanalyse

Firmaet Søren Frederiksen har et sæt med kemi til spektralanalyse. Varenr.: 322500
Sættet består af følgende 12 stoffer : Kaliumchlorid, kobber (II) sulfat, kaliumcarbonat, natriumsulfat, calcium-sulfat, kaliumnitrat, calciumchlorid, calciumhydrogenfosfat, natriumchlorid, lithiumsulfat, calciumcarbonat og natrium-carbonat.
 

spektralanalyse sflab01

Der er en forsøgsvejledning med i sættet.  Den kan downloades fra sflab.dk.
Her står der om andre måder at afbrænde saltene på.

Her er et interessant animeret foto . . .

  flamme videoclip  

 

Youtube har også noget om flammefarver . . .

Nyheder okt. 2018

raf leaf01

Elbil til salg i Horsens

RAF Motors A/S overtager forhand-lingen af Nissan i Horsens. Der var åbent hus den 6. og 7. oktober. Kig med inden for.   Klik her . . .

hedensted rens01

Besøg et renseanlæg

9. klasse har vand som fokusområde for tiden. Derfor har vi været en tur på Hedensted Renseanlæg.
Klik her . . .

natur9 animat

En vifte af fokusområder venter på dig

Er du i gang med læseplanen, så kig forbi og find teorien til ni forskellige fællesfaglige fokusområder.  Klik her . . .