Introduktion til elektronik

Enkel elektronik

Vi er så glade for elektronik. Alle har en mobil i nærheden. Vi kan ikke undvære computeren og fjernsynet.

Her i dette kapitel skal vi kun bygge enkle ting. Vi får lov at sætte enkle komponenter sammen. Vi får et lille indblik i en stor verden.

 

Når vi arbejder med elektronik, er det vigtigt, at det er interessant og gerne sjovt.

Derfor arbejder vi med nogle simple elektriske kredsløb, som er nemme at lave og forandre på. Men først og fremmest skal det være til at forstå, hvordan det hele virker.

I 8. klasse lærer vi bl.a., hvordan en lysdiode, en transistor og en kondensator virker.

 

En god start

Her er lige hvad du bør ønske dig i fødselsdags- eller julegave.

Hvis du da kan vente så længe!
Spørg i en elektronikbutik eller bestil hos:
www.el-supply.dk

Her er

  • loddekolbe
  • holder til do.
  • loddetin
  • skævbider
  • 2 elektronik-bygge-sæt

 

Mest til læreren

Normalt vil man ikke lave alle alle de forskellige elektriske kredsløb. Lad eleverne foretage et valg mellem nemme og svære. Nogle drenge synes, at f.eks. korrespondancekontakten er for nem. Så lad dem lave blinklyset, for den kan de ikke forklare.

Nogle skoleår kan man vælge elektronik som kreativt fag (valgfag). Her laver man en styreenhed, et blinklys, og en spændingsregulator. Senere laver vi selv printplader og kikker på logiske, integrerede kredse.

Korrespondancekontakten er ellers god at starte med, fordi den er nem at overskue og robust. Man lærer at lodde uden at ødelægge dyre komponenter.

 

Krav fra Undervisningsministeriet, Fælles Mål 2009

I dette kapitel skal vi forsøge at dække et af de emner, som Undervisningsministeriet ønsker gennemgået i de ældste klasser i Folkeskolen.

Der er krav om elektronik i den nye læseplan, bl.a. "kende eksempler på anvendelse af teknisk viden i hverdagen, herunder mikrobølger, enzymer og elektronisk styring".


Undervisningsministeriet har til huse her ved Frederiksholms Kanal.