ispind 01

En ispind har med naturfag at gøre

Med de fællesfaglige fokusområder vi har på Vejlefjordskolen i 9. årgang, passer det fint at snakke om en ispind med chokoladeovertræk. Ispinden kan bruges til naturfagsprøven, og det er ikke engang en joke.

De fire fag er med

Alle naturfagene er repræsenteret med en ispind.

 

 

Biologi

Ispinden indeholder kulhydrater, fedtstoffer og proteiner. Man kan snakke om, hvordan nærings-stofferne er opbygget, og hvordan de nedbrydes i fordøjelsen.

  ispind 05
     

Geografi

Chokoladeovertrækket indeholder bl.a. kakao, som produceres i Afrika. Snak om klima, arbejdernes vilkår i hverdagen m.m.

 

Der sælges mange is om sommeren, når vi holder ferie. Turisme er geografi.

  ispind 04
     

Fysik

Ispinden indeholder meget vand, så snak om vands tilstandsformer. Mål isens temperatur med et termometer, der benytter infrarøde stråler.

  ispind 07
     

Kemi

Her er madkemi igen det rigtige at snakke om. Biologi og kemi går ofte sammen og hedder biokemi.

 

Selve ispinden er af træ, så her kan man snakke om mono-, di- og polysakkarider. Træ er jo i virkeligheden sukkermolekyler, som er så lange, at vi ikke kan nedbryde dem i vores fordøjelse.

  ispind 06
     

Fokusområder og kompetencer

Alle 9. klasses fællesfaglige fokusområder og kompetencer er repræsenteret med en ispind.

  

Vand som ressource

En is følger nogenlunde vands frysepunkt. Vand danner 6-kantede krystaller, når det går fra flydende til fast form.

 

Vi bruger kompetencen om modellering.

  ispind 02
     

Mad og Mennesker

En ispind er en fødevare, der indeholder kulhydrater, fedtstof og protein.

 

Vi bruger kompetencen om perspektivering.

  ispind 08
     

Strålings indvirkning på levende organismer levevilkår

Der kommer infrarøde varmestråler fra en kold is. Man kan måle temperaturen på isen med et digitalt IR-meter.

 

Vi bruger kompetencen om undersøgelse.

  ispind 09
          

Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan

Kigger man uden på æsken med ispinde, ser man en varedeklaration med oplysninger om energiindholdet.

 

Vi bruger kompetencen om kommunikation.

  ispind 03

- vi ser lige på det igen i et skema . . .

Fokusområde

 

Kompetance

     

Aktivitet

 

 

 

 

 

Vand som ressource

 

Modellering

 

Vand som is og væske

Molekylemodel

 

 

 

 

 

Mad og Mennesker

 

Perspektivering

 

En ispind er en del af vor kost. Den indeholder kulhydrater, fedt og protein.

 

 

 

 

 

Strålings indvirkning på levende organismer levevilkår

 

Undersøgelse

 

Selv en is udsender varmestråler:

Man kan måle isens temperatur med en infrarød temperaturmåler.

 

 

 

 

 

Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan

 

Kommunikation

 

Varedeklarationen er god information, når den oplyser om ingredienser, næringsindhold og energi.

ispind

  

Konklusion 

En ispind kan mere, end man lige forestiller sig i første omgang.

Køber man vaffelis hos ALDI, så kan man også komme ind på geografi og handel. ALDI er jo et tysk firma, som prøver at få os til at købe deres dagligvarer og spise flere is. Deres vaffelis er nogle af de bedste til prisen.

På billedet står vi uden for en af ALDIs butikker. Vi er kørt dertil i en elbil, en NISSAN Leaf e-NV200.

is hedensted 678

Nyheder okt. 2019

kompetencer

Kompetencer

Vi skal huske at arbejde med kompetencer i forbindelse med de fællesfaglige fokusområder. Se en god skabelon under fysik9.dk. 
Klik her . . .

drikkevandsflasker 350

Vand på flaske

Drikkevand er et stort emne både i hverdagen og i naturfagene i 9. årgang. Tænk over det: Det er både biologi, geografi, fysik og kemi.
Læs mere om vand - klik her . . .

DSC 0789

Havskildpadden Luffe fra Mors

Ny forskning viser, at havskildpadder skal begraves hurtigt, hvis de skal beholde hovedet og lemmerne. Læs mere om det i artiklen om Moler Museet på Mors i Limfjorden.  Klik her . . .