En ispind har med naturfag at gøre
Med de fællesfaglige fokusområder vi har på Vejlefjordskolen i 9. årgang, passer det fint at snakke om en ispind med chokoladeovertræk. Ispinden kan bruges til naturfagsprøven, og det er ikke engang en joke.
De fire fag er medAlle naturfagene er repræsenteret med en ispind.
BiologiIspinden indeholder kulhydrater, fedtstoffer og proteiner. Man kan snakke om, hvordan nærings-stofferne er opbygget, og hvordan de nedbrydes i fordøjelsen. |
||
GeografiChokoladeovertrækket indeholder bl.a. kakao, som produceres i Afrika. Snak om klima, arbejdernes vilkår i hverdagen m.m.
Der sælges mange is om sommeren, når vi holder ferie. Turisme er geografi. |
||
FysikIspinden indeholder meget vand, så snak om vands tilstandsformer. Mål isens temperatur med et termometer, der benytter infrarøde stråler. |
||
KemiHer er madkemi igen det rigtige at snakke om. Biologi og kemi går ofte sammen og hedder biokemi.
Selve ispinden er af træ, så her kan man snakke om mono-, di- og polysakkarider. Træ er jo i virkeligheden sukkermolekyler, som er så lange, at vi ikke kan nedbryde dem i vores fordøjelse. |
||
Fokusområder og kompetencerAlle 9. klasses fællesfaglige fokusområder og kompetencer er repræsenteret med en ispind. |
||
Vand som ressourceEn is følger nogenlunde vands frysepunkt. Vand danner 6-kantede krystaller, når det går fra flydende til fast form.
Vi bruger kompetencen om modellering. |
||
Mad og MenneskerEn ispind er en fødevare, der indeholder kulhydrater, fedtstof og protein.
Vi bruger kompetencen om perspektivering. |
||
Strålings indvirkning på levende organismer levevilkårDer kommer infrarøde varmestråler fra en kold is. Man kan måle temperaturen på isen med et digitalt IR-meter.
Vi bruger kompetencen om undersøgelse. |
||
Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt planKigger man uden på æsken med ispinde, ser man en varedeklaration med oplysninger om energiindholdet.
Vi bruger kompetencen om kommunikation. |
- vi ser lige på det igen i et skema . . .
Fokusområde |
|
Kompetance |
|
Aktivitet |
|
|
|
|
|
Vand som ressource |
|
Modellering |
|
Vand som is og væske Molekylemodel |
|
|
|
|
|
Mad og Mennesker |
|
Perspektivering |
|
En ispind er en del af vor kost. Den indeholder kulhydrater, fedt og protein. |
|
|
|
|
|
Strålings indvirkning på levende organismer levevilkår |
|
Undersøgelse |
|
Selv en is udsender varmestråler: Man kan måle isens temperatur med en infrarød temperaturmåler. |
|
|
|
|
|
Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan |
|
Kommunikation |
|
Varedeklarationen er god information, når den oplyser om ingredienser, næringsindhold og energi. |
Konklusion
En ispind kan mere, end man lige forestiller sig i første omgang.
Køber man vaffelis hos ALDI, så kan man også komme ind på geografi og handel. ALDI er jo et tysk firma, som prøver at få os til at købe deres dagligvarer og spise flere is. Deres vaffelis er nogle af de bedste til prisen.
På billedet står vi uden for en af ALDIs butikker. Vi er kørt dertil i en elbil, en NISSAN Leaf e-NV200.