Her er din digitale tekstbog: fysik8.dk

Vi når langt omkring i 8. klasse; vi lærer bl.a. om

Atomer, måle & veje, syrer & baser, sæbe og metaller

- plus magneter, elektricitet og energi

Velkommen til en digital tekstbog med en læseplan, som tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets krav til Nye Fælles Mål 2013. Der er store ændringer her i 2016-2017, således at der kommer nogle fokusområder med, som dækker de nye emner i naturfag.

Fra atomer til molekyler

Vi begynder med noget af det grundlæggende for fysik og kemi, nemlig atomer og molekyler. Denne viden er egentlig kun ca. 100 år gammel, og der forskes stadig.

 

Lær at måle og veje

Videnskab går blandt andet ud på at kende mål og vægt på hverdagen. Utrolig mange ting er vi nu i stand til at beskrive med tal, for bedre at kunne sammenligne og vurdere.

Syrer, baser og salte

Det klassiske emne fra 9. klasse om syrer, baser og salte er flyttet her ned i 8. klasse. Vi skal lære om nogle af de kemikalier, vi bruger i vores hverdag.

 

Vi spiser sure appelsiner og drikker sure sodavand. Vi bruger basiske opvasketabs, og vi bruger kemiske salte i køkkenet, i haven og i landbruget.

Sæbe, cremer og lotion

Det er blevet populært at lave sæbe, cremer og lotion selv. Så ved man, hvad der er puttet i.

Vi lærer noget om vand- og fedtopløselige stoffer, når vi afprøver nogle af Urtegaardens opskrifter.

 

Metaller som fokusområde

Vi har metaller i kroppen; det er biologi.

Vi finder metaller i undergrunden og i miner; det er geografi

Vi er glade for, at metaller kan lede varme og elektricitet; det er fysik.

Vi opløser metaller og laver kemiske forbindelser; det er kemi.

 

Magneter og elektricitet

Vi lever i et moderne samfund, hvor vi nyder godt af de opdagelser, der er gjort inden for de sidste 200 år. Elektromagnetismen har totalt ændret vor hverdag.

Energi og bæredygtighed som fokusområde

Det tværfaglige skal heller ikke glemmes her i 8. klasse. Vi sætter fokus på bæredygtighed. I første omgang er det energiforsyning. Senere vil vil vi se på produktion.

Elektronik

Undervisningsministeren vil have elektronik og eksempler på automatik tilbage i undervisningen. Der er nu udarbejdet et undervisningsforløb til at imødekomme dette behov. Vrag og vælg mellem både lette og svære diagrammer både på sømbrædt og printplade.