Elever ved planetstien i Horsens
Jorden og rummet
Der er flot at få en tur en aften, hvor Månen er oppe på en stjerneklar himmel. Vi undrer os! Hvor er det stort! Tusindvis af stjerner og Mælkevejen som et bælte hen over himlen - det er utroligt. Hvor er vi små som mennesker i et uendeligt univers.
Så kommer spørgsmålene . . . • Hvor langt er der til Månen? Nogle af spørgsmålene har vi meget sikre svar på. Andre svar er kun teorier. Det er med til at gøre astronomi spændende. |
||
Astronomi og rumfartDet er en del af læseplanen i 7.-10. klasse, at man skal lære noget om astronomi, lige fra Jorden og Månen til planeter, stjerner og galakser. Se nederst på siden. Raketter og rumfart bliver ofte nævnt i medierne, så her må vi også være med i noget af det grundlæggende. Vi hører nyt om den internationale rumstation, og ind imellem snakker man om at sende mennesker til Månen eller Mars. Det er store udfordringer, og det er spændende at sætte sig ind i lidt af det. |
||
360 km oppe i luften hænger den internationale rumstation. Danskeren Andreas Mogensen har besøgt den.
Fra Big Bang til satellitter
Vi skal prøve at finde svar på vores spørgsmål om Jorden og rummet. Kun få emner er med, for rundt omkring på nettet findes der flere hjemmesider med tekst og billeder om astronomi. Her skal vi blot prøve at forenkle noget af det og se bag teorierne. Det er nemmelig ikke alt, vi ved, selv om det nogen gange lyder sådan.
Man er velkommen i Tycho Brahe Planetariets 3D-bio. Det er en stor oplevelse for børn og voksne i alle aldre. Astronomi er spændende.
Fokus på Jorden og universet i læseplanen for 10. klasse
Her er lige lidt fra den officielle læseplan til 10. klasse.
Det er delt op i kompetenceområder . . .
Undersøgelse | Undervisningen i forløbet skal gøre eleverne i stand til selv at undersøge Jordens ressourcer, fx salte, organiske forbindelser eller metaller. Der er fokus på ressource indvinding, produktion, anvendelse og miljømæssige forhold. Undersøgelserne tager så vidt muligt afsæt i ressourcer, der findes i elevernes nærområde. | ||
Modellering | Undervisningen skal gennem bl.a. fysiske og digitale modeller give eleverne viden om astronomiske objekter og fænomener, fx kometer, asteroider, exoplaneter, stjerner, solvinde og supernova-eksplosioner. Undervisningen skal desuden give eleverne et indblik i, at udforskningen af rummet har haft afgørende betydning for forståelsen af vores egen planet og livets opståen. | ||
Perspektivering | I forløbet skal eleverne relatere rumforskning til erkendelser inden for naturvidenskaben. Der er fokus på, at udvikling af ny viden kan give uforudsete muligheder og nye erkendelser med betydning for hverdag og samfund. Forløbet skal inddrage nyere rumforskning, fx forskning i mørkt stof, opdagelse af exoplaneter og rumteknologi. | ||
Kommunikation |
- her er der intet officielt. |
Herunder er der klippet og klistret fra den officielle plan . . .
Bemærk at "Kommunikation" ikke er med i skemaet!