renovering

Isolering

Vi skal lære lidt om at isolere et hus. Både i gulv, vægge og loft. Er man ved at lave forbedringer, må man huske en god isolering. Så vi skal vælge det rigtige isoleringsmateriale. Ofte står svaret imellem mineraluld eller flamingo, som det ses på næste foto . . .

isolering03

Mineraluld er lavet af enten sten eller glas. Det kan ikke brænde, men det kan suge vand. Til højre ses styropor, også kaldet flamingo; fåes både i hvid og grå. Det har de modsatte egenskaber: Det skyr vand, men det kan smelte og brænde.

isolering04

Her er en forskel mere. Vi lægger en sten oven på de to slags isoleringsmateriale. Den ene kan trykkes sammen den anden ikke. Så det er nemt at vælge, hvilken man vi bruge i gulvet, og hvilken der skal være i væggene.

isolering02

Når man opbygger en væg, så har man i princippet fire dele . . .

  1. Ydervæg, evt. at træ eller mursten
  2. Isolering, i dag ca. 200 mm i væggen
  3. Dampspærre, så man undgår fugt i væg og isolering
  4. Gipsplade, som giver en hård og brandsikker væg

flaming03

Her er håndværkerne i gang med at støbe gulv i en idrætshal. Styropor isolerer både mod fugt og kulde nedefra.

http://static1.top1000.dk/media/resize/media/Rockwool-17.02.11-W.jpg/w620.jpg

http://www.svendaage.dk/gulv17.jpg

 Herover ses et par billeder fra tilfældige arbejdspladser. Det ses tydeligt, hvor man bruger mineraluld, og hvor man bruger styropor.

 

Nyheder juni 2019

ispind 08

Tænk på en ispind

En ganske almindelig ispind kan rigtig meget, når man skal finde emner til naturfagsprøven. Tænk over det: Det er biologi, geografi, fysik og kemi, samt alle fire kompetancer.
Læs mere om en is - klik her . . .

dr dk energi brint

Vind og brint

Husk lige at se nyheden fra Hobro om vindenergi og brint. Det blev vist i nyhederne på dr.dk tirsdag den 23. april.  Klik her . . .

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .