Fokusområde i naturfagene

Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer

- om affaldshåndtering, skrald, forbrænding, forurening, luftforurening

Her er et emne, hvor vi har fat i de 4 naturfag: Biologi, geografi, fysik og kemi. Vi skal allerede i 7. klasse forberede os på afgangsprøven i 9. klasse, som har stof med fra alle naturfag.

 

Dette fokusområde kan behandles på flere forskellige måder. Nogle mener, at det udelukkende handler om CO2, atmosfæren og luftforurening.

 

Her på natur9.dk vælger vi at tage det synlige affald med også. Det er et stort emne, og politikerne verden over er bekymrede for vores fremtid.

    svovl350
  

Dette fokusområde vil 7. klasse benytte og gennemarbejde på Vejlefjordskolen i slutningen af skoleåret 2016-2017.

 

Der vil ske tilføjelser og ændringer undervejs. Vi skal også have købt noget udstyr til at måle CO2 i luften med.

 

Prøv at få et overblik over dette fokusområde.
Prøv derefter at søge efter mulige løsninger.

 

 

cigaret01
   

Brain storm

Den enkeltes udledning af stoffer . . .

    • Affald, skrald
    • Spildevand, toilet, bad, tøjvask
    • Transport, bil, bus, tog, cykel, gåtur
    • Hus og hjem, opvarmning, aircondition
    • Tobaksrøg, rygerlunger, lungekræft, passiv rygning, anti-ryge-kampagner

Samfundets udledning af stoffer . . .

    • Industri og miljø
    • Kul, olie og naturgas
    • Infrastruktur, offentlig transport, godstransport
    • Flytraffik, skibsfart, gods
    • Global opvarmning, drivhuseffekt, klimaændringer
    • Nitratforurening i landbruget, kunstgødning, nedsivning i grundvandet
    • Gylle fra svineproduktionen, lugt
 

 

   

Frisk luft, en let vind og dejligt vejr

Vi vil gerne have lov at bevare vor natur, både til os selv men også kommende generationer.

Cykel til kørsel i modvind - var det ikke en god ide?

Bæredygtig og uden forurening! Cyklen er udstillet på Energiakademiet på Samsø.

Nyheder nov. 2019

DSC 2722 ida

Grøn tur til Økolariet i Vejle

Vi bruger en fagdag i Vejle for at se, hvad forretninger og Økolariet gør for at få os til at tænke mere på vores kostbare klode.
Læs mere om mad og miljø . . .
klik her

banana 678

Fra stivelse til sukker

I fotosyntesen dannes sukker, og går molekylerne sammen dannes stivelse. Senere kan det gå den anden vej, og stivelsen bliver nedbrudt til sukker.
Det sker på flere forskellige måder.
Hør hvordan - klik her.

kompetencer

Kompetencer

Vi skal huske at arbejde med kompetencer i forbindelse med de fællesfaglige fokusområder. Se en god skabelon under fysik9.dk. 
Klik her