farveblyant

Farveblyanter, maling og farvelade

Vi skal se på, hvad der sker, når vi blander forskellige farver.

 

Vi bruger farveblyanter, farvekridt, farvelade eller fingermaling.

 

Prøv at tegne 3 cirkler med de farver, du ser her til højre.

 

Læg mærke til, at den gule og den blå giver en grøn farve.

farvekridt
   
Maling er også godt til dette forsøg. Her prøver en elev at lave nogle andre blandinger.
farvemaling

Prøv også med tusch. Du kan bare slå nogle streger, der nogle steder går ind over en anden farve.

 

Læg mærke de de nye farver, der opstår der, hvor der er to farver.

 

Sørg for at det er vandtusch, som er rigtig gode til papir.

 

Sprittusch kan skrive på mange forskellige overflader, men de lugter og er ikke sunde at snuse til.

farvetouch

En farvelade giver nogle spændende muligheder.

 

På billedet herunder er to piger i gang på et stort stykke papir.

farvelade
    
farvepiger

Der er to principper for blanding af farver. Prøv at finde ud af, hvordan man blander farver med farveblyanter eller de andre farver i denne øvelser. Hvilket princip gælder; er det cirklerne til venstre eller dem til højre? På fagsprog hedder det subtraktiv og additiv farveblanding . . .

farvecirkler

 

Subtraktiv
farveblanding

Det rigtige svar er, at når man blander farvekridt eller maling, så bliver den nye farve mørkere. Noget trækkes fra; i matematik hedder det subtraktion, når man trækker to tal fra hinanden.

 

Læg mærke til, at centrum er sort. Det ender det med, hvis du blander mange forskellige slags maling sammen.

Additiv farveblanding

Additiv farveblanding til højre er den måde, man blander lys med. Rød, grøn og blå giver hvid. Jo flere lyskilder, man tænder, jo lysere bliver det. Addition i matematik er, når man lægger tal sammen. Her lægger vi lys sammen.

 

Årsagen til, at det er rød, grøn og blå er, at vore øjne netop har synsceller på nethinden, der kan se de 3 farver. Hjernen fortolker blandingen af de 3 grundfarver, og så kan vi mange nuancer.

            

Nyheder april 2019

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .

kompetencer 198

Lodtrækning af delemne

Her først i april skal vi trække delemne, så vi kan komme igang med problemformulering og arbejdsspørgsmål. Vi skal også huske de fire kompetencer. Se en skabelon og kom hurtigt i gang.
Klik her . . .

greta thunberg

Unge og klima

Verden over ønsker de unge, at politikerne skal gøre mere for klimaet. Det er et interessant emne for os med naturfag i udskolingen. Se ugens opgave om klima.
Klik her . . .