jord09

Vi ser på forskellige slags jord

Her i vores første forsøg skal vi se, at jord kan være så meget. Vi ser på 5 forskellige typer jord, og de er meget forskellige.

 

De 4 elementer fra oldtiden er jord, vand, luft og ild. Derfor skal vi prøve at blande jord og vand. De fleste ved godt, at det ikke bliver til guld.

 

Prøv først at komme lidt vand på, kun nogle få dråber. Prøv derefter meget mere vand. De forskellige typer jord reagerer meget forskelligt.

 

       

Jordtyperne sten, grus, sand og ler defineres efter kornstørrelse. Sten er de store, og ler er små partikler. Diameteren på en sten eller et korn måles i mm.

     Sten: > 6 mm
     Grus: 2- 6 mm
     Sand: 2- 0,06 mm
     Silt: 0,06-0,002 mm
     Ler: < 0,002 mm

 

 

Ler er også fundet i jorden. Man kan lave mange sjove og gode ting af ler.

Her på pakken står der, at det blev dannet for mange år siden under istiden.

 

Lav forsøget på en anden måde

Man kan også påvise, at vand løber hurtigt igennem sand og grus, men ler nærmest lukker totalt af. Når vi i geografi snakker om lerlag i undergrunden, så er regnvand meget længe om at nå ned til grundvandet. Det forstår vi bedre nu.

På billederne herunder ses det, hvordan vi har lavet forsøgene i 9. klasse. Vi tog nogle plastik-bægre og lavede 5 huller i bunden med en loddekolbe. Bægeret bliver sat op i et højt glas, og så måler man, hvor længe det tager 100 ml vand at sive igennem jordprøven.

vand jord ani2

  

5 slags jord

Vi skal nu se på flere forskellige jordprøver.

 

Muldjord

Her er jord, som vi kender det. Det er hentet fra et bed lige uden for skolebygningen, hvor der står buske og små træer.

 

Spagnum

Måske synes du, at spagnum ikke er jord. Det består af gamle plantedele. Det er rigtig godt til at gøre havejorden luftig med.

 

Grus

Grus er forholdsvis store partikler. På billedet herover er der endda småsten i. Blandingen af grus og sten bruges til at støbe beton med.

 

Sand

Her er der tale om små korn.

 

Ler

Prøv at røre ved ler. Se hvad der sker, når du kommer lidt vand på. Og senere meget vand.

Lerpartikler er meget små. De kan nemt opslemmes i vand og transportes langt med vand, de er i bevægelse. Ler virker fedtet, når man rører ved det, men det er ikke fedt, for det kan jo godt blandes med vand.

ler grus vand

På billedet herover ses 3 lag: Vand, ler og sand. Vandet virker som et låg oven på sandet. Det tager flere dage før der kommer vand ned til sandet. Prøv det selv. Det er spændende!

Umiddelbart synes man, at ler ikke er godt i haven eller på marken. Ler er nu med til at fastholde nogle af de vigtige næringsstoffer i jorden. Lerpartikler er negativt ladede, og de holder derfor fast på positivt ladede partikler, f.eks. nitrat, kalium og calcium.

Hver elev får et bægerglas og vælger en jordtype. Prøv at komme nogle dråber vand på og se, hvad de sker? Opsuges vandet, forsvinder det, eller lægger det sig bare ovenpå?

Ler og atomer

Man kan fristes til at tro, at lerpartiklerne er lige så små som atomer. Nej, atomer er over en million gange mindre end en lerpartikel. Men lerpartikler er små, noget af det mindste vi umiddelbart kan forestille os.

 

Nyheder april 2019

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .

kompetencer 198

Lodtrækning af delemne

Her først i april skal vi trække delemne, så vi kan komme igang med problemformulering og arbejdsspørgsmål. Vi skal også huske de fire kompetencer. Se en skabelon og kom hurtigt i gang.
Klik her . . .

greta thunberg

Unge og klima

Verden over ønsker de unge, at politikerne skal gøre mere for klimaet. Det er et interessant emne for os med naturfag i udskolingen. Se ugens opgave om klima.
Klik her . . .