Ild, røg og syre

Dette forsøg er på mange måder interessant. Vi skal brænde svovl af. Der kommer til at lugte lidt af nytårskrudt, for krudt er lavet af svovl, salpeter og trækul.

Du skal bruge svovl, tændstikker, bunsenbrænder og en lille skål til dette forsøg. Find også lige en strimmel pH-papir og fugt den i vand.   >

Lad svovlen brænde lidt. Der kommer en flot blå flamme, som ikke er så let at puste ud.   >


Billedet herover er taget med blitz,
derfor kan man ikke se den blå flamme.

<   Tænd for udsugningen - og tænd for en bunsenbrænder. Antænd svovlen og nyd de flotte farver.

Har du ikke gas, så kom lidt sprit i den ene side af svovlen. Tænd og efter et par minutter vil svovlen brænde.

<   Hold en meget våd strimmel universalindikator ind i røgen fra svovlen. Den skifter hurtigt farve og viser, at der er dannet syre. Forklaringen er, at når svovl brænder, går det sammen med ilt og danner svovldioxid.

S + O2 > SO2

Når svovldioxid rammer vandet på det våde pH-papir, reagerer det med vandet og danner svovlsyre.

SO2 + H2O > H2SO4

Vi afstemmer ikke ligningen, for der dannes også noget, der hedder svovlsyrling, men det skal vi ikke vide noget om i 9. klasse.

Hvordan opstår syreregn?

Svar: Når man brænder materiale af, som indeholder f.eks. svovl.

Kulfyrede el-kraftværker må rense røgen for svovl. Man leder røgen gennem mættet kalkvand og danner gips. Flere steder i Europa ser man eksempler på skovdød, fordi nogle store fabrikkers røg er årsag til syreregn.

 

Nyheder april 2019

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .

kompetencer 198

Lodtrækning af delemne

Her først i april skal vi trække delemne, så vi kan komme igang med problemformulering og arbejdsspørgsmål. Vi skal også huske de fire kompetencer. Se en skabelon og kom hurtigt i gang.
Klik her . . .

greta thunberg

Unge og klima

Verden over ønsker de unge, at politikerne skal gøre mere for klimaet. Det er et interessant emne for os med naturfag i udskolingen. Se ugens opgave om klima.
Klik her . . .