Containere og infrastruktur
Geografi sætter fokus på transport og menneskers arbejde.
Transport og teknologi er tæt forbundet. Samfundet går i stå uden infrastruktur.
Det moderne samfund er afhængig af teknologi og transport.
Containere er en smart idé, som har sat sit præg på infrastrukturen.
Fokus på containere8.a har fordybet sig i containere en hel fagdag. Man skulle finde noget om Mærsk, som er det største containerfirma i verden. Derudover skulle man selv vælge et andet shippingfirma og beskrive nogle interessante, faglige oplysninger om deres containere og logistik. |
||
Ingen nyhed, dog så vigtig for infrastrukturen. Der er mange fordele ved containeren, bl.a. at den kan genbruges og at den har standardmål. Og så kan de stables oven på hinanden. Ideen går helt tilbage til 1956. I dag foregår rigtig meget med containere. Her på billedet er containeren på en lastbil. |
||
Containere kan komme med et godstog. Her er der tale om modellering. Det er et modeltog i størrelse 1:87. Lokomotivet og Mærsk-containerne er danske, flere af godsvognene er tyske, og de sidste to containervogne er amerikanske. Transport i containere er det eksempel på internationalt samarbejde. |
||
Containere bliver transporteret med skib. | ||
Containere på verdensplan
Prøv lige at se, hvem der er den største indenfor det med containere. Det er et dansk selskab, nemlig MÆRSK. Mærsk har 700 skibe og flere millioner containere. Kapacitet er udregnet i antallet af 20 fods containere. En stor 40 fods tæller altså for to i regnskabet. Prøv at finde nogle interessante detaljer om et eller flere af disse selskaber. Gå til Wikipedia, klik her . . . |
||
Firmaet One er ny i toppen af verdensmarkedet. Hjemsted er Japan, men de kommer nærmest over det hele. Det virker som om de gerne vil være nummer 1 på markedet. Se dette lille videoklip med billeder fra produktionen af containere, bemaling og nummerering. > > > |
||
I foråret 2020 blev en af containerne fra ONE set i Vejle. Vi kommer sikkert til at se mere til ONE i tiden fremover. Solen skinnede, og der var tid til en selfie. |
||
Bestil en container, når du skal flytte. Firmaet BOXIT har styr på flytningen. Der er rigtig mange videoklip om containere på youtube.com. |
||
Nogle folk bor i containere som her i Le Havre i Frankrig. I Danmark er der mange studerende, der bor i containere. Der er altid mangel på studieboliger i København og Århus. |
||
Før i tiden var det hårdt at være havnearbejder. Her er et billede fra Sudan i 1960.
Før containerne kom i brug, kunne det tage en hel uge at laste eller losse et skib. I dag sker det på én dag. |
||
Rundt om i verden er der stadig skibe, der bliver losset manuelt. Billedet er fra Bangladesh.
Prøv at finde nogle billeder af havnearbejde før i tiden. Heldigvis har teknologi gjort arbejdet meget mere effektivt. |
||
Containerens historie går tilbage til 1950'erne, hvor en lastbilchauffør fik sat system i godstransporten. Han var træt af at vente på at få lastbilen tømt, når han kom frem med sine varer. Manden hed Malcolm P. McLean. Senere fik han et stort transportfirma op at stå. Malcolm McLeans containere hed Sealand, for de kunne bruges både til havs og på land. I dag er Sealand en del af det danske Mærsk. |
||
Da containeren så var født, gik der noget tid, inden man fik sat tingene i system. Containere skal nemlig have en standardstørrelse, så de nemmere kan håndteres i godsterminaler, på lastbiler, tog og om bord på skibe. Wikipedia fortæller os . . .Malcolm Purcell McLean var en amerikansk forretningsmand. Han var en transportentreprenør, der udviklede den moderne intermodale skibskontainer, der revolutionerede transport og international handel i anden halvdel af det tyvende århundrede. |
Containerne bliver brugt til mange forskellige ting, ikke bare transport. De nærmest sprænger grænserne for fantasien.