Snekke, tandstang m.m.
Der er mange sjove tandhjul til; ja nogle er faktisk slet ikke hjul.
Når man arbejder med fysik og mekanik, er der nogle gange brug for nogle helt specielle egenskaber. Nogle tandhjul må laves helt specielt.
Der er rigtig mange muligheder, men prøv at bygge 3 forskellige modeller, hvor du bruger flere af de tandhjul, der ses her øverst på siden.
Har du brug for en hel byggevejledning, så kan den hentes her, se PDF-fil
Snekke - se G9
En snekke er fantastisk at bygge med. Den giver en god udveksling, og så kan den bremse en bevægelse fra det tandhjul, den trækker på. Det er rigtig godt i kraner eller løfteredskaber.
En snekke er brugt i en skiftenøgle, også kaldet en svensknøgle. Her trækker snekken en tandstang. Prøv selv at lade en snekke trække på en tandstang.
Tandhjul og tandstang
Tegning nr. G10 er et tandhjul, der trækker på en tandstang. Det bruges nogle gange til styringen af et køretøj, når forhjulene skal drejes.
Når et tandhul eller en snekke trækker en tandstang, så bliver en roterende bevægelse blive til en liniær bevægelse.
Koniske tandhjul - se G7
Nogle tandhjul ser skæve ud. De kan bruges, hvis man vil overføre kraft til en aksel, som står 90 grader på tværs. Det er der brug for nogle gange.
Differentiale
En bil trækker normalt på to hjul. I en sving vil det inderste hjul køre lidt langsommere end yderste. En stiv aksel duer ikke rigtigt på en bil; der er brug for en kraftudligning. Her bruges et diffentiale, som ses på modellen herunder. Det klares med tandhjul.
Byg en bil med det differentiale. Prøv at køre rundt i et sving med den, og så vil du se, hvordan mekanikken virker. Det er svært at forstå, hvordan et diffentiale virker. Det er meget nemmere at forstå, når man ser det i virkeligheden.
Og så på youtube.com . . .
Kardanled
Når to aksler møder hinanden i en skæv vinkel, så kan man bruge et kardanled.
Der er ingen gearing, når man bruger kardan.