Introduktion til emnet . . .

Magnetisme og elektricitet

Det hele begyndte for ca. 200 år siden . . .

  • I Italien var der en, der opfandt batteriet, se voltasøjlen til højre.

  • En dansker opdagede magnetfeltet rundt om en strømførende ledning.

  • En englænder blev inspireret og opdagede, at man kan lave strøm med en magnet og en spole.

Og så var grunden lagt for anvendelsen af elektricitet. Snart kom det til at gå rigtig stærkt. Vi fortsætter. Vi er ikke til at stoppe!

 

       

 

Elektricitet kan bruges om et fællesfagligt fokusområde 

Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

  • Biologi:  Vi har elektricitet i kroppen. Nervebanerne er det eksempel. Hjerneaktivitet.Nervebanerne er isoleret med fedt.
  • Biologi:  Hjertet styres elektricitet fra en såkaldt sinusknude. En pacemaker kan styre et hjerte; et eksempel på elektronik til gavn for mennesker.
  • Geografi:  Danmarks infrastruktur, hvor vi har eldrevne tog og metro, elkraftværker og forsyningsnet.
  • Fysik:  Det elektriske kredsløb, elektronik m.m.
  • Kemi:  Batterier er kemisk energi.

Nyheder april 2019

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .

kompetencer 198

Lodtrækning af delemne

Her først i april skal vi trække delemne, så vi kan komme igang med problemformulering og arbejdsspørgsmål. Vi skal også huske de fire kompetencer. Se en skabelon og kom hurtigt i gang.
Klik her . . .

greta thunberg

Unge og klima

Verden over ønsker de unge, at politikerne skal gøre mere for klimaet. Det er et interessant emne for os med naturfag i udskolingen. Se ugens opgave om klima.
Klik her . . .