Metaller og naturfagHvorfor ikke bruge metaller som et fællesfagligt fokusområde? Vi har jo tradition for at undervise om metaller, så derfor skal emnet da også med i den nye læseplan. Her kommer et forslag til . . . Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår |
||
Videoklip med fjernundervisningFå det vigtigste med om metaller i dette videoklip. Artiklen på denne side bliver gennemgået som fjernundervisning. |
||
Metaller er biologiVi har mange forskellige metaller i kroppen. Din krop har nok jern til at lave et 7 cm langt søm. Vi har jern i blodet, og en vitamin- og mineraltablet indeholder metaller. Vores knogler indeholder bl.a. metallet calcium. |
||
Metaller er geografiVi henter metaller i jorden, f.eks. i miner. Sølvminen i Kongsberg er et klassisk eksempel. Faktisk er de fleste grundstoffer metaller. Men de findes sjældent som rene metaller i naturen, idet de forefindes som malm eller som salte. |
||
Metaller er fysikVikingerne brugte metal i deres hverdag. Her ses en moderne viking i Jelling fra sommeren 2009. Han har brugt metal til sit sværd; skjoldet har metal i midten for at beskytte hans hånd. På kroppen har han en masse små metalplader, der er syet sammen med læderstrimler. Denne udrustning er lavet på baggrund af historiske fund og fakta. Der er ikke tale om legetøj eller fri fantasi. Metaller har 4 egenskaber: De kan lede varme og elektricitet, de er formbare og har metalglans. |
||
Metaller er kemiDu kommer også til at høre om tandlægen, blikkenslageren og sømanden, som alle må vide noget om metaller og kemi. Faktisk er de fleste grundstoffer metaller. Men de findes sjældent som rene metaller i naturen, idet de forefindes som malm eller som salte. Her i dette afsnit ser vi mest på metaller fra en kemikers synsvinkel. Metaller og kemi er spændende . . .
|
Videoklip med introduktion til metaller
Drenge er glade for metaller
Vi bruger metal i vor hverdag. Drengen til venstre har en kniv, den næste en mobil, en zinkklods til en fritidsbåd - og han sidder på en stol af jern. Nummer 3 har en sodavandsdåse; nr. 4 har fået en næsebøjle på; nr. 5 har en elektrode, en har taget sin cykel med og sidste mand har et stykke kobberfolie.