Metaller og naturfag

Hvorfor ikke bruge metaller som et fællesfagligt fokusområde? Vi har jo tradition for at undervise om metaller, så derfor skal emnet da også med i den nye læseplan. Her kommer et forslag til . . .

 

Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

coins

Metaller er biologi

Vi har mange forskellige metaller i kroppen. Din krop har nok jern til at lave et 7 cm langt søm. Vi har jern i blodet, og en vitamin- og mineraltablet indeholder metaller.

 

Vores knogler indeholder bl.a. metallet calcium.

  

Metaller er geografi

Vi henter metaller i jorden, f.eks. i miner. Sølvminen i Kongsberg er et klassisk eksempel.

 

Faktisk er de fleste grundstoffer metaller. Men de findes sjældent som rene metaller i naturen, idet de forefindes som malm eller som salte.

Metaller er fysik

Vikingerne brugte metal i deres hverdag. Her ses en moderne viking i Jelling fra sommeren 2009.

 

Han har brugt metal til sit sværd; skjoldet har metal i midten for at beskytte hans hånd. På kroppen har han en masse små metalplader, der er syet sammen med læderstrimler.

 

Denne udrustning er lavet på baggrund af historiske fund og fakta. Der er ikke tale om legetøj eller fri fantasi.

 

 

Metaller har 4 egenskaber: De kan lede varme og elektricitet, de er formbare og har metalglans.

Metaller er kemi

Du kommer også til at høre om tandlægen, blikkenslageren og sømanden, som alle må vide noget om metaller og kemi.

 

Faktisk er de fleste grundstoffer metaller. Men de findes sjældent som rene metaller i naturen, idet de forefindes som malm eller som salte.

 

Her i dette afsnit ser vi mest på metaller fra en kemikers synsvinkel.  Metaller og kemi er spændende . . .

  • metaller kan opløses i væsker
  • metaller kan korrodere; f.eks. ruster jern
  • salte består af et metal og en syrerest

  

Videoklip med introduktion til metaller

 

  

Drenge er glade for metaller

Vi bruger metal i vor hverdag. Drengen til venstre har en kniv, den næste en mobil, en zinkklods til en fritidsbåd - og han sidder på en stol af jern. Nummer 3 har en sodavandsdåse; nr. 4 har fået en næsebøjle på; nr. 5 har en elektrode, en har taget sin cykel med og sidste mand har et stykke kobberfolie.

Nyheder april 2019

jp map198

Klimarejsen 2019

Jyllands-Posten har gjort det igen. En fantastisk rejse rundt i verden. Der sættes fokus på klimaet. Artiklen kan bruges i naturfags-undervisningen.
Klik her og gå til JP  . . .

kompetencer 198

Lodtrækning af delemne

Her først i april skal vi trække delemne, så vi kan komme igang med problemformulering og arbejdsspørgsmål. Vi skal også huske de fire kompetencer. Se en skabelon og kom hurtigt i gang.
Klik her . . .

greta thunberg

Unge og klima

Verden over ønsker de unge, at politikerne skal gøre mere for klimaet. Det er et interessant emne for os med naturfag i udskolingen. Se ugens opgave om klima.
Klik her . . .