Danmarks Jernbanemuseum i Odense
Der er rigtig meget at se på museet, men herunder er et udvalg samt nogle relaterede emner. |
||
Først ser vi på et damplokomotiv fra 1950, litra E 994. Egentlig stammer lokomotivet fra Sverige, men i 1937 købte DSB 11 stykker og brugte dem til både person. og godstog helt frem til 1960'erne. DSB blev så glade for E-maskinerne, at Frichs i Århus selv lavede en serie af dette flotte damplokomotiv. |
||
Danmarks Jernbanemuseum har bygget en kopi af ODIN for at kunne vise, hvordan et lokomotiv fra den periode ser ud, og hvordan det fungerer. Det oprindelige lokomotiv ODIN kom til Danmark i 1846 Tag med ODIN i et videoklip på ca. 5 minutter. |
||
Kør med minitogetDet populære minitog er både for børn og voksne. MY 1101 er klar til at give dig en god oplevelse. |
||
Kom med ind i førerrummet på den nye Siemens Vectron. > Den 13. marts 2018 offentliggjorde DSB, at Siemens skal levere 26 Vectron til DSB fra 2021 med en option på yderligere 16. I januar 2022 havde DSB modtaget 32 styk, hvoraf 18 var i trafik og 11 var i forskellige aktiviteter, og 3 var uden formål grundet forsinkelser i omdannelsen af Nordvestbanen. |
||
Vi forlader Danmarks Jernbanemuseum, men tænker alligevel på tog . . . | ||
TV avisen den 12. december 2021 Lige et videoklip om det nye Vectron lokomotiv på Københavns Hovedbanegård. |
||
Har man en modeljernbane, så kan man købe det nye Vectron lokomotiv, så man er up to date. De flotte dobbeltdækkervogne kører også i Danmark, trukket af det nye Vectron lokomotiv. |
||
Letbanen i Odense er bare skøn. Se hvor meget der er gjort ud af fliserne under toget og mellem skinnerne. Letbanen er nem at komme til, når man kommer med toget til hovedbanegården. Letbanen går forbi universitetet, hospitalet og store indkøbscentre. Husk også lige en gåtur forbi H.C. Andersens Hus, inden du tager toget hjem fra Odense. |
||
Kig forbi på museets hjemmeside. Der er flere spændende ting at kigge på. Her er et link . . . |
Tag toget til Odense, når ud skal se på tog!
Læg mærke til at museet ligger lige nord for Odense Station.
Den halvrunde remise er ægte og var tidligere tilknyttet daglig drift hos DSB.