Elektronik

Korrespondance-kontakt

 

Du lærer i dette forsøg:

  • at lodde

  • at få en pære til at lyse

  • at bruge en skævbider og en spidstang

  • at læse et diagram

  • at følge et elektrisk kredsløb

Det første, man laver i elektronik, skal være enkelt og overskueligt. I dette forsøg er komponenterne desuden nemt genkendelige og robuste. Vi bygger videre på erfaringer fra sløjd, hvor vi slår søm i træ, limer og monterer.

Der er tale om et enkelt kredsløb. Pæren kan tændes og slukkes to steder. Vi kender systemet fra de fleste hjem, hvor man kan tænde lyset i begge ender af en lang gang.

 

Fremgangsmåde

  1. Find en træklods, puds den med lidt sandpapir.

  2. Klip diagrammet ud og lim det fast på træklodsen.

  3. Slå små messingsøm i der, hvor der er en sort firkant.

  4. Lod monteringstråd på de steder, hvor der er en sort linje i diagrammet.

  5. Monter de to omskiftere med søm og tråd.

  6. Monter batterikassen og pæren.

  7. Afprøv korrespondancekontakten. Man kan tænde og slukke i begge ender.

 

Ekstra forsøg

  1. Forklar det elektriske kredsløb.

  2. Hvilken vej løber strømmen? Klassisk elektronik siger fra + til -. I fysik lærer vi, at det er elektroner, der går fra - til +.

  3. Mål spændingen på batteriet med et multimeter. Indstil på volt.

  4. Sluk pæren og prøv at måle strømstyrken, ampere. Hvor vil du sætte målepindene?

  5. Find pærens effekt, watt. Brug lommeregner og gang volt med ampere.

  6. Sammenlign dit beregnede effekt med den opgivne effekt på pæren.

 

Omskifteren

Omskifteren er lavet således, at den kan tilslutte strøm i begge stillinger.

Når den skal monteres på sømbrædtet, kan man gøre det som vist på dette foto:

To søm og lidt monteringstråd - samt loddetin.

 

 

Piger kan godt lære at lodde

Mange har i tidens forløb lavet korrespondancekontakten. Herunder ses fire piger fra 7. klasse i skoleåret 2002-03. Piger er gode til elektronik, for de gør det, de får besked på. Drenge skal lige lave lidt om på diagrammet. Eller også er de for bange til at spørge om hjælp.